donderdag 9 maart 2017

...EEN RUSSISCH SCHIP


donderdag 9  maart 2017
14.15  UUR

CHAROITE Санкт-Петербург 
van: Antwerpen
naar: HALLSTAVIK, ZWEDEN
90 X 14 V x 6 (draft) m 
CARGO
estimated time of arrival: Mar 14 08.00

Niet alleen mijn topografiekennis groeit, mijn Russisch gaat ook met stappen vooruit! Er zit een soort logica in die taal. Zo zie ik meteen dat Санкт-Петербург Sint Petersburg is. Toen we hier in Vlissingen net voet aan wal zetten, kwam er een schip voorbij met eindbestemming Moermansk. We zeiden in koor: "De volgende keer varen we mee. Tot Moermansk!" De tweede keer zeiden we het weer en de keren daarop verdiepten we ons in de mogelijkheid om een stukje cargo te zijn: drie weken lang geen internet, een smal stapelbedje in een hut met Panamese bemanning en iedere dag haverkoeken. Hoe idealistisch danwel idyllisch, het rauwe leven op zee.

Ik zou me verheugen op drie weken afzondering, richting de eeuwige kou van Moermansk, steeds meer de duisternis in, zodat je op uiteindelijk het verschil tussen dag en nacht niet meer ervaart. En wat te doen aan boord? De hele dag tekenen! Ieder hoekje van het schip naar Moermansk zou ik willen registreren, werkelijk ieder hoekje, ieder detail. Zodat ik bij terugkomst in Vlissingen al mijn schetsen tot een schaalmodel zou kunnen uitvouwen.

"Weet je wel wat dat kost?!? "riep Auke verontwaardigd, toen hij zich op het internet aan het inlezen was. Het tarief per nacht  meevaren op een vrachtboot is bijna twee keer zo hoog als dat van een cruise in de Caribbean. "En dan heb je WIFI, zwembad, bingo, buffet op de koop toe!"

Weg haverkoeken!

We hebben onze meelift-actie op een Russisch schip dus even geparkeerd. In de hoop dat we binnenkort iemand leren kennen die ander brood of andere koek in mijn missie ziet. Maar ondertussen kan het geen kwaad je de taal een beetje eigen te maken. Wordt vervolgd...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten