woensdag 15 maart 2017

AGNES SCHILDERT EEN SCHIP

woensdag 15  maart  2017

Terug in de tijd. We gaan naar het voorjaar van 1990, Texel.

De Vriendschap 
de Cockdorp, Texel

25 x 5 m
WADDENVEER Texel-Vlieland vv


Vandaag is het 15 maart, en ik ben precies op de helft van het project MAART MAAKT VAART. De ellende slaat soms een beetje toe. Waar ben ik aan begonnen? Iedere dag een voorbijgaand schip in de Westerschelde vastleggen. En er dan achterkomen dat het tekenen van schepen helemaal niet bevredigend is.

Ik trakteer mezelf op een vrije dag. Het toeval wil dat ik momenteel aan een illustratie-opdracht werk voor Wessels Ontwerpt, een vormgeefbureau uit Oudeschild, Texel. En 27 jaar geleden deed ik op datzelfde Texel een extreem ludiek project: ik mocht samen met studiegenote Eva het veer tussen Texel en Vlieland beschilderen. 

De Vriendschap moest dringend opnieuw in de lak, de eigenaar kwamen we toevallig tegen, wij waren zo gek als een deur, dus de optelsom was snel gemaakt. Eva en Agnes een weekje naar Texel om de Vriendschap om te toveren tot een mythologische kleurenexplosie die in de Texelse volkmond al snel 'de hippieboot van Sil' werd genoemd.

De klus was zwaar; bootjesverf smeert toch iets anders dan acryl. Het was koud. We deden de klus tegen kost en inwoning en heel veel Beerenburg en we kregen nationale bekendheid omdat de Volkskrant in de zaterdagbijlage een paginagroot artikel over de Vriendschap schreef.

Dat waren nog eens tijden! Heerlijk even terugmijmeren en goede moed verzamelen om morgen toch maar weer een voorbijgaand schip te tekenen... 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten